Projekt „Społecznie odpowiedzialni – nowa jakość usług świadczonych przez Fundację Rozwoju Lubelszczyzny” rozpoczął się 1 czerwca 2014 roku i trwał do 28 lutego 2015 roku. Wdrożenie założeń projektu w Fundacji Rozwoju Lubelszczyzny zakończyło się sukcesem, dlatego w praktyce w dalszym ciągu są kontynuowane. W rezultacie FRL pragnie na swoim przykładzie zachęcać inne podmioty/ przedsiębiorstwa do wdrażania działań z zakresu CSR. Ponadto ze względu na swoje cele statutowe i troskę o rozwój woj. lubelskiego Fundacja jest gotowa pomóc wszystkim zainteresowanym oferując m.in.:
- profesjonalne doradztwo z zakresu CSR,
- tworzenie strategii CSR,
- inicjowanie wspólnych przedsięwzięć, np. akcji społecznych.
Jak rozumieć pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu?
CSR (Corporate Social Responsibility) – społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, polegająca na świadomym, zrównoważonym działaniu, którego celem jest nie tylko zysk finansowy i aspekty ekonomiczne, ale także uwzględnienie potrzeb i wymagań szeroko pojętych interesów społecznych i ekologicznych w otoczeniu firmy. Jest to zatem dobrowolne działanie organizacji nastawione na troskę o środowisko naturalne, współpracę ze społecznością lokalną oraz dobre relacje z własnymi pracownikami.
Co można zyskać?
Przykładowe korzyści z wdrożenia CSR:
- prestiż – status podmiotu (przedsiębiorstwa) społecznie odpowiedzialnego, a więc nowoczesnego, który w swoich działaniach uwzględnia interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces działalności gospodarczej – CSR to inwestycja w przyszłość!
- wykwalifikowana kadra pracownicza – zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie wpływają na wzrost efektywności pracowników, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu motywacji i lepszych wyników firmy
- skuteczniejsze i efektywniejsze wprowadzenie nowych pracowników w specyfikę firmy oraz zakres obowiązków na danym stanowisku – pomoc starszych stażem pracowników we wdrożeniu nowej osoby (mentoring)
- właściwe relacje pracownicze
- istnienie strategii CSR świadczy o rozwoju przedsiębiorstwa
- osiągnięcie przewagi konkurencyjnej
- większe prawdopodobieństwo realizacji założonych celów biznesowych
- wpływ na długofalowe powodzenie organizacji
- zmniejszenie kosztów zużycia energii, wody, papieru, itp. – wzrost ekologicznej świadomości pracowników osiągnięty poprzez wdrożenie zasad dotyczących racjonalnego wykorzystania i użytkowania materiałów i urządzeń biurowych, mniejsze oddziaływanie na środowisko
- rozwój społeczności lokalnej